INFO: JMB

Kongsi pengalaman dengan JMB lain.

Dikirim oleh Khai@BSP 21 November 2009 pada 3:29 PM

Saya biasa mendapat email atau telefon minta pandangan berkaitan dengan pengurusan JMB. Saya berpendapat, saya bukanlah orang yang sesuai untuk rujukan mereka tetapi apa yang boleh saya katakan hanyalah berdasarkan pengalaman menguruskan JMB Seri Mawar. Itu pun tidak akan sama sebab komuniti Seri Mawar akan berbeza dengan komuniti lain. Ini saya kongsikan satu petanyaan daripada JMB lain dan jawapan saya.

(bukan nama sebenar) menulis:

ok…big problem skrg kat tpmt saya ramai yg tak nak bayar maintenance fee, tapi nak mcm2 semua elok. Lagi satu kat sana ada guna touch n go system tak utk entrance? ada apa2 cadangan nak control masalah yg tak bayar ni?

Jawapan saya:

Masalah itu adalah masalah sejagat. Apa yg boleh kita buat:

  1. Kempen kesedaran perlunya bayaran mantenance fee. Perlu buat berterusan.
  2. Mengajak penduduk untuk sama2 bergotong-royong menjaga kebersihan.
  3. Amaran tindakan undang-undang mengikut Akta 663
  4. Melaksanakan undang-undang Akta 663
  5. Menunjukkan kesungguhan JMB untuk menjaga kawasan bersama
  6. Telus dan jujur dalam sebarang urusan JMB
  7. Dapatkan seramai mungkin penduduk untuk turut sama menyumbang idea untuk kebaikan pangsapuri (ajak mesyuarat sekali)
  8. Tunjukkan JMB professional dalam menangani urusan seharian (cuba selesaikan masalah penduduk secepat mungkin)

 

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: